Forud for lokalplanens udarbejdelse, er der foretaget trafikberegninger af den mulige ekstra trafik, som en større dagligvarebutik på lokalplanområdet kan medføre.
Beregningerne viser, at en ny dagligvarebutik på lokalplanområdet antages at vil medføre en mindre vækst i biltrafikken på op til 20 %. Det er Esbjerg Kommunes vurdering at, en sådan vækst ikke vil påvirke trafikken på Storegade, ej heller ventetider eller kølængder ved til- og frakørsel fra området.
Vejadgang til og fra lokalplanområdet sker via ind- og udkørsler ved Storegade og Søndergårds Allé som vist på kortbilag B. Dertil stilles der i lokalplanen krav om, at der sikres gode oversigtsforhold for ind- og udkørende.
Lokalplanen giver ligeledes mulighed for etablering af en stiadgang for bløde trafikanter fra Storegade til lokalplanområdet, som vist i princippet på kortbilag C.
For at øge trafiksikkerheden i forbindelse med varelevering, stilles der krav til, at varelevering skal ske med indkørsel fra den østligst beliggende vejadgang ved Søndergårds Allé og med udkørsel ved Storegade. Dertil fastsætter lokalplanen bestemmelser for, at der ikke må bakkes med lastbil, hvor der naturligt vil færdes kunder, samt til og fra offentlig vej.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udstedt en ny bekendtgørelse om ladestandere, der indfører krav om forberedelse og etablering af ladestandere.
Ladestanderbekendtgørelsen indebærer nærmere, at i bygninger til detailhandel med mere end 10 p-pladser, og hvor der er tale om nybyggeri, skal der skal etableres mindst én parkeringsplads med ladestander, og mindst hver femte p-plads skal forberedes til ladestandere. Forberedelse af etablering af ladestandere indebærer etablering af tomrør, så det er muligt at etablere ladestandere efterfølgende.
Lokalplanen fastsætter ikke kravet om parkeringspladser med ladestandere, men bygningsreglementets bestemmelser skal overholdes i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse.