Teknisk notat

Formål

”Redegørelse for trafik, støj og visuel fremtræden angående parkeringshus ved Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg” belyser konsekvensen af den ændrede trafiksituation i det omkringliggende vejnet ved udvidelse af Parkeringshuset. Notatet rummer både kapacitetsvurderinger på influensvejnettet, som betegner det vejnet bilister til parkeringshuset forventes at benytte, og en vurdering af, om det øgede antal biler forventes at forringe trafiksikkerheden også inden for influensvejnettet.

Som konsekvens af den ændrede trafiksituation kan der opstå øget støj fra personbiler. Notatet belyser støjen på nærmeste boligfacader ved indkørslen til Nørrebrogade.

Notatet indeholder desuden beskrivelse af de skyggekast og den visuelle fremtræden, som de yderligere tre etager påfører omgivelserne, og der er en beskrivelse af, hvordan forholdet mellem parkeringshuset og det omgivende kulturmiljø ændres.

Resumé

Trafik – kapacitet og sikkerhed:
I notatet redegøres for den fremtidige trafikafvikling på de nærliggende veje og kryds, når det eksisterende parkeringshus på Nørrebrogade udvides med ca. det dobbelte antal pladser i forhold til i dag. Desuden belyses trafikstøjen som følge af øget ind- og udkørsel til parkeringshuset og bygningens visuelle forandring i omgivelserne.

Den trafikale undersøgelse belyser trafikafviklingen i de to signalregulerede kryds Nørrebrogade/Strandby Kirkevej og Nørrebrogade/Haraldsgade. I det store billede medfører det udvidede parkeringshus ikke nye bilister, fordi bilisterne allerede i dag parkerer andre steder i nærområdet og omfordeles således på vejnettet. Nærområdet aflastes derfor som følge af parkeringshusets udvidelse.

Et signalreguleret kryds kan forårsage kødannelse, hvis ikke krydset er dimensioneret eller indstillet til den mængde biler, der kører igennem. I notatet er der foretaget en beregning af belastningen på krydsene i morgen- og eftermiddagstimerne, hvor hovedparten af sygehusets ansatte møder på arbejde eller kører hjem fra arbejde. Beregningen viser, at der allerede i 2030 uden udvidelse af parkeringshuset vil være en merbelastning i krydset Nørrebrogade/Strandby Kirkevej, der vil kræve en tilpasning af krydset. Krydset Nørrebrogade/Haraldsgade vil ved udvidelse af parkeringshuset desuden kræve en mindre signalteknisk tilpasning for at opretholde en trafikafvikling, som er sammenlignelig med situationen, som den er i dag. Tiltagene er oplistet i notatet.

Trafiksikkerheden vurderes at være uændret i de to eksisterende signalregulerede kryds Nørrebrogade/Strandby Kirkevej og Nørrebrogade/Haraldsgade ved udvidelse af parkeringshuset. Dette skyldes, at signalreguleringerne forsat vil sikre de gående og cyklende trafikanters krydsning af vejen.

Som en del af Esbjerg Kommunes Trafikplan for midtbyen er der af hensyn til trafiksikkerheden allerede planlagt etablering af cykelstier langs Nørrebrogade mellem Strandby Kirkevej og Jernbanevej samt forbedring af trafiksikkerheden i krydsningspunktet foran Boldesager Skole.

Støj:
Et øget antal biler ved indkørslen til parkeringshuset kan føre til øget støj på de nærliggende beboelsesejendomme. Der er derfor foretaget en beregning af trafikstøjen, såfremt parkeringshuset er udvides. Beregningen viser, at stigningen i støjen på facaden langs Nørrebrogade og Haraldsgade er mindre end 1 dB, beregnet som et gennemsnit hen over et døgn. En stigning på under 1 dB er under grænsen for det hørbare. Der vil i morgen- og eftermiddagstimerne være udslag, som er lidt større, men stadig ikke så stort, at det vil kunne høres.

Skyggediagrammer og visuel fremtræden:
P-huset udvides med tre etager ovenpå de eksisterende tre. Facadehøjden øges fra ca. 7,6 meter til ca. 18 meter, og det vil betyde en større visuel forandring i nærområdet. Dog redegøres der for i notatet, at parkeringshuset ikke vil betyde væsentlige ændringer i oplevelsen af gademiljøet i Nørrebrogade, og at bygningen vil opleves som en del af den store sammenhængende landskabelige ”slugt”.

Der er desuden udarbejdet skyggediagrammer, der simulerer solens bane over himmelen for at vise udstrækningen af skyggerne fra parkeringshuset. Skyggediagrammerne viser, at boligerne langs Nørrebrogade i begrænset omfang vil blive påvirket af skygger om morgenen i forår og efterår. Skyggediagrammerne er vist i notatet og i bilag C.